Plan for et godt læringsmiljø

Østli skole har klare mål og tiltak for å skape et godt læringsmiljø.

Mål

 

  • Alle elever skal oppleve et godt læringsmiljø som fremmer helse og trivsel, sosial og faglig læring
  • Alle ansatte skal gjøre undersøkelser, varsler og griper inn i eventuelle situasjoner
  • Foresatte skal oppleve at de blir lyttet til, at barnet deres blir sett og at det er god dialog mellom hjem og skole

 

Tiltak

Personalet

  • Årlig gjennomgang av plan for godt læringsmiljø i Oppegårdskolen
  • Årlig gjennomgang av resultater av trivselsundersøkelser og igangsetting av tiltak
  • Fokus på læringsmiljøet i samarbeid mellom lærere og assistenter
  • Jevnlig kompetanseheving for personalet i klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsbygging
  • Jevnlig oppfølging fra ledelsen; støtte i det daglige arbeidet, medarbeidersamtaler, skolevandring og veiledning fra PPT
     

Klasser, trinn og baser

  • Lærere møter i undervisningslokalet i god tid før undervisningen starter og håndhilser på elevene ved oppstart av skoledagen
  • Følge sosial læreplan for Østli skole – klassens time
  • 3 individuelle elevsamtaler med kontaktlærer pr år
  • Bruke logg der elevene skriver om og reflekterer omkring klassemiljøet
  • Gjøre elevene kjent med og trygge på flere voksne og elever gjennom aktiviteter på hele trinnet og aldersblanding
  • Fellessamlinger og turer på trinn/baser
  • Fadderordning: 6. trinn og 1. trinn deles inn i faddergrupper
  • Undersøkelser for å kartlegge læringsmiljøet
    Høst: Trivselsundersøkelsen for 1. – 5. trinn  uke 39 og    Elevundersøkelsen for 6. og 7. trinn i oktober/novembe
    Vår: Trivselsundersøkelsen for 1. – 7. trinn  uke 7
  • Observasjon i utetid 4 ganger pr år
  • Ringsamtaler i alle klasser med fokus på trivsel og ordensreglene ved oppstart av skoleåret- lærer, rektor og inspektør
  • Læringspartner – elev/elev. Bytte sitteplasser ofte/venne seg til å samarbeide med «alle»
  • Gjennomføre og vurdere ulike sosiogram i klassen etter behov
     

Fellesaktiviteter

  • Trivselsledere arrangerer aktiviteter for alle skolens elever i friminuttene
  • Felles samling ute ved skoleårets start og ved nyttår
  • Fotballkamp  siste skoledag mellom 7.trinn og lærerne 
  • Fellesamling 5 ganger pr år
  • Felles kunstnermøter gjennom den kulturelle skolesekken
  • Aktivitetsdager vinter og/eller sommer
  • UNICEF-runden 1.-4.trinn
  • Hopp for hjertet
  • Aldersblandede aktiviteter 
  • Adventsgudstjeneste
  • Felles gang rundt juletreet og innsamling til Frelsesarmeen siste skoledag før jul
  • Felles sommeravslutning ledet av elevrådet, med grilling i skolegården siste skoledag før sommerferien.


Elevråd

  • Elevrådet arbeider med saker som vedgår læringsmiljøet
  • 2 elevrådsrepresentanter sitter i SU og skolemiljøutvalget på skolen. Her legger de fram saker som elevrådet jobber med.
     

Skole-hjem-samarbeid

  • Gode informasjonsrutiner mellom skole og hjem
  • Lav terskel for foresatte til å ta kontakt med skolen
     

Tilsynsordning

  • Skoleområdet er delt inn i 5 soner som er dekket i alle pauser
  • Alle voksne som er ute bruker gul vest slik at de er lett synlige for elevene
  • Ordensreglementet og egne regler for de ulike uteområdene og for fellesarealene inne på skolen følges opp av skolens ansatte
  • God struktur på utviklingssamtaler
  • SMU og foreldre informeres om resultater av trivselsundersøkelser