Avlastningsopphold i institusjon

Avlastning er et tidsavgrenset tilbud for personer, som har krevende omsorgsoppgaver i hjemmet. Brukere som til vanlig mottar hjelp hjemme, kan få et tidsbegrenset opphold i institusjon (avlastningsopphold), slik at de som har den daglige omsorgen får avlastning.

Hvem kan få tjenesten
Avlastning/avlastningsopphold ytes etter Helse- og omsorgstjenesteloven, kap. 3, § 3-2.  All hjelp tildeles etter en streng, individuell vurdering og behovet vurderes fortløpende. Utgangspunktet er at:

  • Brukeren må være bosatt i Oppegård kommune
  • Personen som får avlastning, må ha et særlig tyngende omsorgsarbeid i hjemmet

Momenter som tas i betraktning er:

  • Hvor mange timer per måned søkeren utfører omsorgsarbeid
  • Om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig
  • Om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvn
  • Arbeidsbelastningen over tid; om det skjer i perioder eller, hele tiden
  • Om arbeidet fører til sosial isolasjon og mangel på ferie og fritid
  • Om det er snakk om omsorg for mer enn en person

Innhold i tjenesten
Tjenesten gis som individuell pleie og omsorg i institusjon. Oppholdets form og lengde vurderes ut fra omsorgspersonens behov for avlastning.

Pris for tjenesten
Avlastningsopphold er gratis.

Hva kan du forvente?

  • Vi yter tjenesten slik det kommer frem i vedtaket, til de tider som er satt opp og med det innhold som er beskrevet
  • Vi yter tjenesten med respekt for deg og din livssituasjon
  • Vi overholder vår taushetsplikt

Hva forventer vi av deg?

  • Du samtykker til søknad om avlastningsopphold og motsetter deg ikke å være på institusjon for en periode
  • Du samtykker til å reise hjem til avtalt dato

Lover og retningslinjer
Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene
Helse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven

Hvordan få tjenesten - søknadsprosess?

  • Søknadsskjema finnes under Selvbetjening på forsiden. Det finnes også på papir. Servicekontoret, Bestillerkontoret og hjemmetjenesten ka også hjelpe deg.
  • Søknad, som brukeren har samtykket i, skjer skriftlig til Bestillerkontoret
  • Innen to uker sendes bekreftelse på at søknad er mottatt
  • Hvis du får innvilget avlastningsopphold, vil det skriftlige vedtaket inneholde opplysninger om tidspunkt og innhold i oppholdet
  • Søkere kan klage på alle vedtak. Informasjon om klageadgang følger det skriftlige vedtaket

Synspunkter
Hvis du eller din representant opplever at forventingene i serviceerklæringen ikke ivaretas, kan du gi muntlig tilbakemelding, eller sende brev/ e-post til kommunen. Se kontaktinformasjon nedenfor. Du kan også gi tilbakemelding gjennom brukerundersøkelser, som gjennomføres jevnlig. Disse brukes til å forbedre tjenesten.

Kontaktinformasjon
Bestillerkontoret, tlf. 66 81 91 40 / 44 / 79
Hjemmetjenesten Bjørkås, tlf. 66 81 55 92 / 951 89 770
Hjemmetjensten Greverud, tlf. 66 81 89 39 / 951 89 765
Høyås bo- og rehabiliteringssenter, tlf. 66 81 98 00
Bjørkås sykehjem, tlf. 66 81 55 00
Greverud sykehjem, tlf. 66 89 25 00
Postadresse: Oppegård kommune, Postboks 510, 1411 Kolbotn
E-post: Postmottak