Forebyggende tiltak

Forebyggende tiltak Kolbotn skole                                                            

Mål

  • Alle elever opplever et godt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og sosial og faglig læring
  • Alle ansatte gjør undersøkelser, varsler og griper inn i eventuelle situasjoner
  • Foresatte opplever at de blir lyttet til, at barnet deres blir sett og at det er god dialog mellom hjem og skole

 

Tiltak

Personalet

  • Jevnlig kompetanseheving for personalet i kommunikasjon, klasseledelse og relasjonsbygging
  • Jevnlig oppfølging fra ledelsen; støtte i det daglige arbeidet, medarbeidersamtaler, skolevandring og veiledning fra PPT
  • Fokus på læringsmiljøet i samarbeid mellom lærere og SFO-personalet
  • Årlig gjennomgang av plan for godt læringsmiljø i Oppegårdskolen
  • Årlig gjennomgang av resultater av trivselsundersøkelser og igangsetting av tiltak

 

Klasser, trinn og baser

  • Lærere møter i undervisningslokalet i god tid før undervisningen starter
  • Følge trapp for trening av sosial kompetanse
  • Se alle elevene hver dag og ta dem på alvor
  • Bruk av logg der elevene kan skrive om og reflektere omkring klassemiljøet
  • Klassens time/Zerotime annenhver uke.
  • Elevsamtaler med kontaktlærer jevnlig gjennom hele året
  • Gjøre elevene kjent med og trygge på flere voksne og elever gjennom aktiviteter på hele trinnet eller aldersblanding
  • Fadderordning: 5. trinn og 1. trinn deles inn i faddergrupper
  • Undersøkelser for å kartlegge læringsmiljøet; Klassetrivsel.no for 1.- 7. trinn og Elevundersøkelsen for 6. og 7. trinn
  • Fellessamlinger og turer på trinnet

 

Fellesaktiviteter

  • Deltakelse i Trivselsprogrammet
  • Felles samling i uteamfiet ved skoleårets start og ved skoleårets slutt
  • Felles kunstnermøter gjennom den kulturelle skolesekken
  • Zerodag/Zerojoggen siste fredag før høstferien
  • Felles aktiviteter siste skoledag med grilling og fotballkamp mellom 7.trinn og lærerne
  • Årlig høstutstilling der alle elevene stiller ut arbeider for foreldre, søsken og andre besøkende
  • Årlig festspill der alle elevene opptrer for hverandre
  • Aldersblandede aktiviteter som matematikkdag, Zerodag/Zerojoggen, juleverksted, gudstjeneste/markering, januarball og vinteraktivitetsdag

 

 

Elevråd

  • Elevrådet arbeider med saker som vedgår læringsmiljøet
  • Elevrådsleder og nestleder sitter i SU og skolemiljøutvalget på skolen. Her legger de fram saker som elevrådet jobber med.

 

Skole-hjem-samarbeid

  • Følge egen plan for samarbeidet
  • Gode informasjonsrutiner mellom skole og hjem
  • Lav terskel for foresatte til å ta kontakt med skolen
  • God struktur på utviklingssamtaler
  • Resultater på trivselsundersøkelser omtales på vårens foreldremøte
  • SMU og foreldre informeres om resultater av trivselsundersøkelser

 

Tilsynsordning

  • Skoleområdet er delt inn i 5 tilsynssoner som er dekket i alle pauser
  • Alle voksne som er ute bruker Zerovest slik at de er lett synlige for elevene
  • Ordensreglementet og egne regler for de ulike uteområdene og for fellesarealene inne på skolen følges opp av skolens ansatte